Tuesday, May 31, 2005

tribute to PL

al-fatihah....

28 mei lepas, pakcik saya (PL) sudah menjadi arwah. menurut doktor, dia menghembuskan nafas terakhir lebih kurang pukul 7.00 mlm.kitorang smpai hospital dalam pukul 7.10... ini semua angkara traffic jam kat bandar klang tu.. memang menensionkan..dahla macam a few times jugak tersilap amek simpang (i wonder who/what is to blame).. ade indian family yg duduk same ward ngan PL ckp, PL terjaga sekejap kul 6.55.... memang kami takde rezeki nk jumpa PL....

jenazah PL, phk hospital yg uruskan psl PL ni under special case n takut kne infection. rm 850 kitorang kne bayar. saya tak pernah tau pun harga dier camtu. byk bende yg saya tak tau. macam nak gali kubur pun. saya baru tau kene buat cam ala-ala tangga sket. pastu kene cover ngan papan supaya jasad tak sakit/cedera masa nak kambus ngan tanah. mase kat tanah perkuburan, memang terasa insaf. tengok tanah. manusia yg berasal dr tanah kembali balik dlm tanah. masa ni, dah xde ape bole buat lagi.......

saya kesian tengok nenek. dia dah dua kali kene tengok anak sendiri yg dikebumikan. nenek mmg sgt tabah.. dan sgt penyayang. smpai saat2 sblm PL meninggal pun, nenek jaga dier sgt2. PL saya mempunyai kisah yg sendiri. Saya tau saya tak patut reveal mende ni pasal mungkin ia memalukan. tp ni kenyataan n org yg baca bole amek iktibar. dan, di kala orang sibuk nak ceritakan bende2 hebat/pencapaian pasal keluarga/sanak sedara/kerabat sendri, biarla sy cerita bende lain. PL dulu (smpai nak meniggal pun) seorang penagih. mak cakap, PL mase muda dulu, seorang yg bright n pintar. tak tau silapnye kat mane. saya penah tgk sendiri mcm mane org kalau dah gian. biar mende lain tak dapat, bende tu jugak yang dicari. keluarga yg risau n nak membantu pun tak bole buat ape. byk kali mak n abah n PH kene ulang alik settlekan hal PL. kene pegi balai, serenti, macam2 laa... ade jugak sedara yg sy rase macam tak kisah sangat. maybe it's wrong for me to feel this way. itula, teruk camne pun, tetap keluarga kan? air dicincang takkan putus. saya ingat, mase dh hujung2, b4 PL meninggal, badan dier dah tersangatlah lemah. tak boleh nak terima makanan. selalu batuk. banyak kahak. doktor cakap, paru2 PL dh beracun. yang sedih tu, dah macam tu pun, PL mintak rokok. nenek suro sy pegi kedai belikan. mula2 sy rasa sgt geram. "dah sakit2 pun nak rokok jugak". memang saya taknak belikan, jadila ape nak jadi. tapi nenek pujuk saya smpai sy tak sampai hati nak cakap tak nak kat nenek. so itula 1st time sy beli rokok kat 7e. kangkadang, saya rasa nenek mcm ikutkan sangat kemahuan PL. mungkin dier sayangkan sgt anak dier. bak kata AW, nenek is blinded by her love. ntahla, mungkin bila dah jadi ibu, br orang mengerti....

itu la sedikit sebanyak cerita pasal pakcik saya. sekarang dier dah takde. memang saya takde hak nak tetapkan siapa yg hidup ke, siapa yang mati ke, tapi, pemergian PL ade la sket2 memberi 'relief'. yang sgt sedih, mase last time saya tengok muka PL lepas dikafankan. muka die dibalut plastik, sbb takut kuman2 bg infection kat org lain. sempat jugak sy siram dgn air mawar. semoga roh PL dicucuri rahmat. kepada semua, sedekahkanla al-fatihah untuk pakcik saya.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


life is not just a bed of roses. even roses have thorns.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


semoga ape yg telah dilihat, didengar n dirasai membantu dalam kehidupan dan memberi semangat...........


*dalam setandan pisang, bukanlah semuanya busuk*

No comments: